The Centre for Teaching and Learning in working towards the UCY policy for Quality Assurance in Teaching under Area II: Initial training, ongoing faculty professional development, and networking in Action: Β. Ongoing professional development for faculty and teaching staff, devises and announces calls for the implementation of innovative teaching interventions across all disciplines at UCY, Point no. 4: The Centre for Teaching and Learning devises and announces calls for the implementation of innovative teaching interventions across all disciplines at UCY.

 

2nd Call:

Announcement of the 2nd call (updated framework), 24 February 2021. Available budget: 42 thousand euro. Deadline for submission of proposals 30th April 2021. The deadline for submissions has been extented to 30th May 2021.

Announcement        Application           Criteria

Evaluation Committee for proposals: during the 55th meeting of the KE.DI.MA. Board (informal session, 12/3/2021) it was proposed that the Evaluation Committee for Teaching Innovations consists of the academic board members in its entirety; and the Representative of each School will not have the right to vote for proposals submitted from their own School. If a board member submits an individual/group proposal in the context of Teaching Innovations they will be excluded from Evaluation Committee membership. It is noted that similar provisions to the Committee apply for the Teaching Excellence Award.

2nd Call- Funding results:

Α/Α

Department

Faculty

UCY teaching staff

Title of teaching innovation

Funding

1

Mathematics and Statistics

Pure and Applied Sciences

Konstantinos Fokianos, Professor
Georgios Georgiou, Professor
Christos Xenophontos, Professor
Anastasia Baxevani, Associate Professor
Sergios Agapiou, Assistant Professor
Andreas Anastasiou, Lecturer
Μαθηματική Μοντελοποίηση: Μια διαδικτυακή εμπειρία: Ο σκοπός αυτής της πρότασης είναι η ανάπτυξη ενός καινοτόμου μαθήματος που εισάγει τον φοιτητή/φοιτήτρια σε θεμελιώδεις αλλά και ταυτόχρονα υψηλού περιεχομένου μεθόδους μαθηματικής μοντελοποίησης.

€ 7,500

2

Psychology

Social Sciences and Education

Georgia Panayiotou, Professor
Marios Theodorou, Special Scientist
Maria Panteli, Special Research Assistant
Elena Konstantinou, Postdoctoral Researcher
Incorporating soft skills training into Psychology Electives: An application to the Psychology of Motivation course: The objective of this proposal is to advance practices, capitalizing on active-learning and competence-based approach in the education of students in Higher Education (HE), towards to the enhancement of transversal psychosocial skills, a gap that has been identified internationally, but has also been of concern to the University of Cyprus as expressed by the Office of Student Affairs. In addition the proposed innovation will cover the dire need to develop modern and appropriate teaching materials for PSY 123, for which not a single text-book or other material is available in Greek, that addresses modern theories and components of the Psychology of Motivation as this is taught world-wide.

€ 6,000

3

Psychology

Social Sciences and Education

Michalis Michaelides, Assistant Professor
Georgios Spanoudis, Associate Professor
Ηλεκτρονική βάση δραστηριοτήτων μεθοδολογίας και εφαρμοσμένης στατιστικής για συνεχή αξιολόγηση και ανατροφοδότηση: Η διδακτική επινόηση θα αναπτυχθεί με στόχο να συνδεθεί καλύτερα το περιεχόμενο και των δύο μαθημάτων και, κατά συνέπεια, θα είναι αξιοποιήσιμη στα ακροατήρια και των δύο μαθημάτων. Κύριο χαρακτηριστικό της προτεινόμενης διδακτικής επινόησης είναι να προσφέρει υλικό διαμορφωτικής αξιολόγησης διαθέσιμο μέσα από ηλεκτρονική πλατφόρμα στα ακροατήρια και των δύο μαθημάτων.

€ 7,000

4

Economics

Economics and Management

Katerina Raoukka, Special Teaching Staff
Andri Kyrizi, Special Scientist
Καινοτόμος προσέγγιση μεθόδων διδασκαλίας και αξιολόγησης στα οικονομικά για την γενιά Ζ: Στόχος του μαθήματος είναι η απόκτηση γνώσεων και εργαλείων για καλύτερη κατανόηση των πολύπλοκων μακροοικονομικών προβλημάτων που απασχολούν μια οικονομία. Εισηγούμαστε ριζική αλλαγή στη μέθοδο διδασκαλίας και αξιολόγησης του συγκεκριμένου μαθήματος που να συνδυάζει τα χαρακτηριστικά της μαθητοκεντρικής και δασκαλοκεντρικής προσέγγισης και να ξεφεύγει από την παθητική μάθηση. Η μέθοδος μας παρέχει πρακτικές ευκαιρίες μάθησης που μπορούν να εφαρμοστούν πέραν της ακαδημαϊκής τους ζωής.

€ 7,000

5

Education

Social Sciences and Education

Georgios Olymbiou, Special Teaching Staff
Stavroula Philippou, Assistant Professor
Charalambos Charalambous, Assistant Professor
Υποστηρίζοντας τον Αναστοχασμό Εκπαιδευόμενων Εκπαιδευτικών κατά τη Σχολική Εμπειρία: Η Περίπτωση των Λεσχών Ανάλυσης Οπτικογραφημένων Διδασκαλιών ως «Τρίτων Χώρων»: Οι δυνατότητες και οι αδυναμίες των προγραμμάτων της Σχολικής Εμπειρίας- Πρακτικής Εξάσκησης έχουν κωδικοποιηθεί επαρκώς στη βιβλιογραφία, παρουσιάζοντας την ανάγκη για μετατόπιση από τεχνοκρατικές-εργαλειακές προσεγγίσεις σε αναστοχαστικές δράσεις ανάλυσης της διδασκαλίας των ΕΕ. Στο πλαίσιο αναπροσαρμογής τέτοιων προγραμμάτων εισηγούμαστε την επινόηση ενός «τρίτου χώρου» (πέραν του Πανεπιστημίου και του σχολείου), όπου θα δίνεται η ευκαιρία σε μικρές ομάδες ΕΕ για αλληλεπίδραση και αναστοχασμό σε ένα ειδικά διαμορφωμένο μαθησιακό περιβάλλον που θα περιλαμβάνει οπτικογραφήσεις διδασκαλιών τους.

€ 7,500

6

English Studies

Humanities

Kleanthes K. Grohmann, Professor
Natalia Pavlou, Visiting Lecturer Linguistics
Digital Humanities: The course will consist of 8 discussion-based lectures. The instructor will provide the outline of each lecture with respect to the objectives of the course and will lead the discussion on the material that is found in the outline of the course. Students will be assessed based on overall attendance, a presentation, a DH project critique and a final project.

€ 3,000

7

Medical School

Medical School

Evangelia Gkougkoudi, Special Teaching Staff
Nikolaos Kadoglou, Lecturer
Ioannis Korakianitis, Special Teaching Staff
Αλληλοδιδακτική μέθοδος (peer teaching) στην διδασκαλία των Κλινικών Δεξιοτήτων: Ο σχεδιασμός της διδακτικής επινόησης αφορά σε δημιουργία ομάδας 4 φοιτητών του 4ου έτους (αρχικά πιλοτικά) οι οποίοι έχοντας ολοκληρώσει την κλινική άσκηση της Καρδιολογίας, όπως περιλαμβάνεται στο ωρολόγιο πρόγραμμα, θα αποτελέσουν την ομάδα των φοιτητών - εκπαιδευτών που θα βοηθήσουν στην εκπαίδευση των 2ετών φοιτητών, στα σενάρια της Καρδιολογίας σύμφωνα με το ωρολόγιο πρόγραμμα. Οι 4ετείς φοιτητές θα παρακολουθήσουν πρόγραμμα εκπαίδευσης 5 ωρών στο οποίο θα τους επεξηγηθεί ο ρόλος τους και ο τρόπος διδασκαλίας.

€ 4,000

         

€ 42,000

 

 

1st Call:

The 1st call was announced in 2017 but due to the delay in the approval and distribution of the funds for the development of the five winning projects, the development continued to 2020. Further information and the application form are available in Greek. Deadline for submissions has been extended to 15th December 2017.

Senate's decision (date 7/3/2018)

Α/Α UCY teaching staff Department Rank Title of teaching innovation
1 Evaggelia Gkougkoudi
Eirini Christaki
Anneza Yiallourou
Anastasia Constantinidou
Medical School Special Teaching Staff
Lecturer
Lecturer
Lecturer
Εφαρμογή νέων μεθόδων προσομοίωσης στη διδασκαλία του μαθήματος Κλινικών Δεξιοτήτων: τυποποιημένοι ασθενείς και πρόγραμμα ψηφιακού εικονικού ασθενούς.
2 Georgios Archontis
Stavros Theodorakis
Gregorios Itskos
Andreas Othonos
Fotios Ptochos
Spiros Skourtis
Nicolaos Toumbas
Physics
Associate Professor
Associate Professor
Associate Professor
Professor
Associate Professor
Associate Professor
Associate Professor
Εμβάθυνση  της  Κατανόησης  της  Γενικής  Φυσικής  και  Ανάπτυξη  Δεξιοτήτων Επικοινωνίας  Εννοιών  της  Γενικής  Φυσικής μέσω  της  Ενεργού Συμμετοχής  των Φοιτητών.
3 Georgia Panayiotou
Maria Karekla
Eleni Karagianni
Psychology Associate Professor
Assistant Professor
Practicum Coordinator
Εξ αποστάσεως κλινική εκπαίδευση σε πρακτικές αριστείας, μέσω διασύνδεσης με Πανεπιστημιακό Ψυχιατρικό Νοσοκομείο/ Ερευνητικό Κέντρο του εξωτερικού.
4 Stavros Iezekiel
Marcos Antoniades
George Zaggoulos
Electrical & Computer Engineering Associate Professor
Assistant Professor
Special Teaching Staff
Problem based learning via the coffee-can radar.
5
Ioannis Ioannou
Georgios Papasavvas
Maria Philokyprou
Civil & Environmental Engineering
History & Archaeology
Architecture
Associate Professor
Associate Professor
Assistant Professor
Διεπιστημονική  και  καινοτόμος  προσέγγιση  στη  συντήρηση  και  αποκατάσταση  ιστορικών κτηρίων  και  συνόλων:  η  συμβολή  του  Πανεπιστημίου  Κύπρου  σε  συνεργασία  με κυβερνητικούς φορείς.