photopavlos  

ΠΑΥΛΟΣ ΠΑΥΛΟΥ

Ο Αναπληρωτής Καθηγητής Παύλος Παύλου, εξέχον μέλος του ακαδημαϊκού προσωπικού του Πανεπιστημίου Κύπρου από το 1997, απεβίωσε στις 22 Αυγούστου 2010 ύστερα από μακρά και σκληρή μάχη κατά του καρκίνου. Το Τμήμα Αγγλικών Σπουδών και η πανεπιστημιακή κοινότητα της Κύπρου δεν χάνουν απλά έναν συνάδελφο, αλλά και έναν πολύτιμο φίλο. Η συστηματική έρευνα του Παύλου, αφενός στη Διδακτική της Αγγλικής ως Ξένης Γλώσσας στην Κύπρο, αφετέρου στην Κοινωνιογλωσσολογία της Κυπριακής Διαλέκτου, ήταν πρωτοποριακή. Εκτός από καταξιωμένος ερευνητής, υπήρξε παράλληλα ένας αφοσιωμένος δάσκαλος και μέντορας, τόσο για τους φοιτητές όσο και για τους συναδέλφους του. Θα τον θυμόμαστε πάνω απ' όλα για την καλοσύνη, το χιούμορ και το ανοιχτό του πνεύμα. Η αξιοπρέπεια και το κουράγιο που επέδειξε στην αντιμετώπιση της ασθένειάς του αποτέλεσαν υπόδειγμα ζωής για όλους μας, αλλά και μια διαρκή υπόμνηση του ανθρώπινου στοιχείου ως πυρήνα του ανθρωπιστικού ιδεώδους.

Κατάλογος επιλεγμένων δημοσιεύσεων του Αναπλ. Καθ. Παύλου Παύλου:

Παύλου, Παύλος (2008). Η γλωσσομάθεια των καταναλωτών ως παράγοντας διαμόρφωσης του γλωσσικού κειμένου μιας διαφήμισης. Μελέτες για την Ελληνική γλώσσα. Πρακτικά της 28ης ετήσιας συνάντησης του τομέα Γλωσσολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. 314-324. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos and Georgios Georgiou (2008). 'Rendering applied linguistics and forensics terminology into Greek'. Proceedings of the 2006 Conference of the Société Internationale de Linguistique Fonctionnelle. Nicosia, Cyprus. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos and Dionysios Zoumpalidis (2008). Language attitudes among Russians of Greek origin towards the linguistic variety in the Cypriot-Greek speech community. The 3rd International Conference on Modern Greek Dialects and Linguistic Theory. Nicosia, Cyprus. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos (2007). The use of dialect in the primary classroom with particular emphasis on the influence of the school subjects on dialect use. In Andreas Papapavlou and Pavlos Pavlou (eds). Sociolinguistic and Pedagogical Dimensions of Dialects in Education. Cambridge Scholars Press. 265-280. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, P., Katsoyiannou, M., Papapavlou, A. and Tsiplakou S. (2007). Pratiques langagières et description linguistique en contexte bi-dialectal: le Grec Chypriote. Actes du XXIXeme Colloque Internationale de la Société Internationale de Linguistique Fonctionnelle. Helsinki, Publication du Département de langues romances de l'Université de Helsinki, 109-113. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, P., Yiakoumetti, A., and Papapavlou, A. (2007). The degree of bidialectal transference by Cypriots in strict Standand Modern Greek context. In Agathopoulou, E., Dimitrakopoulou, M. & Papadopoulou, D. (eds.).Selected Papers in Theoretical and Applied Linguistics (Vol. 1) Aristotle University of Thessaloniki, 266-273.(δείτε το άρθρο)

Παύλου, Παύλος (2006). Ο ρόλος της διαλέκτου στην εκπαίδευση: Η περίπτωση της Κύπρου. Μελέτες για την Ελληνική γλώσσα. Πρακτικά της 26ης ετήσιας συνάντησης του τομέα Γλωσσολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, 390-401. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, P., Katsoyiannou, M., Papapavlou, A.,. and Tsiplakou, S. (2006). Bidialectal speech communities and dialect continuum: the Case of Cypriot-Greek. In Janse, M., Joseph, B., Ralli, A. (eds) Proceedings of the 2nd International Conference on Greek Dialects and Linguistic Theory. Mytilini, Greece. 156-171 (in Greek) (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos (2006). Research on the use of the Cypriot dialect and Education. Proceedings of the Annual Conference of the Pedagogical Society of Cyprus. 669-678 (in Greek). (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos and Andreas Papapavlou (2005). Literacy and language-in-education policy in bidialectal settings. Current Issues in Language Planning 6(2), 164-181. (δείτε το άρθρο)

Παύλου, Παύλος και Γεώργιος Γεωργίου (2005). Τα προικοσύμφωνα ως κειμενικό είδος: η περίπτωση της Κύπρου. Μελέτες για την Ελληνική γλώσσα. Πρακτικά της 25ης ετήσιας συνάντησης του τομέα Γλωσσολογίας, του τμήματος Φιλολογίας, της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. 502-513.(δείτε το άρθρο)

Pavlou, P., Tsiplakou S., A. Papapavlou, and Katsoyannou, M. (2005). Levelling, Koineization and their implications for bidialectism. Selected papers from the 3rd International Conference on Language Variation in Europe. John Benjamins.265-276. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos (2005). Who else is coming for TEA. Parents' involvement in test choice for young learners.Proceedings of the Conference organised by the Department of English Studies, University of Cyprus, the International Association of Teachers of English as foreign Language and the Cyprus Teachers of English Association (CyTEA). 42-52. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos (2004). Socio-cultural aspects of foreign language learning among young learners. Proceedings of the Cambridge ESOL Symposium on Teaching and Testing Young Learners. CUP: Cambridge, UK. 67-79.(δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos and Andreas Papapavlou (2004). Issues of dialect use in education from the Greek Cypriot perspective. International Journal of Applied Linguistics 14(2), 243–258. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos and Niki Christodoulou (2004). The use of communication strategies by students of Greek as a foreign language. Proceedings of the 6th International Conference on Greek Linguistics. 871-877 (in Greek).(δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos (2004). Greek Dialect use in the mass media in Cyprus. International Journal of the Sociology of Language. 168, 101-118. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos and Niki Christodoulou (2002). Repatriated students in Cyprus and their prospects for tertiary education. Mediterranean Journal of Educational Studies 7(2), 1-20. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos and Marilena Karyolemou (2001). Language attitudes and assessment of salient variables in a bi-dialectal speech community. In Fontana, J., McNally, L., Turell, T. & Valldurí, E. (eds.) Proceedings of the First International Conference on Language Variation in Europe (ICLaVE1). Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. 110-120. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos and Jim Davy (2001). Is Cyprus an ESL country? Proceedings of the 12th International Conference of the Greek Applied Linguistics Association. 185-201. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos and Niki Christodoulou (2001). Bidialectalism in Cyprus and its impact on the teaching of Greek as a foreign language. International Journal of Applied Linguistics 11(1), 75-91. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos and Andreas Papapavlou (2001). The interplay of language use and language maintenance and the cultural identity of Greek Cypriots in the UK. International Journal of Applied Linguistics 11(1), 92-113. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos (2001). Dialog authenticity in books of Greek as a Foreign Language. In Aggouraki G. et al. (eds) 2001. Proceedings of the 4th International Conference on Greek Linguistics. Thessaloniki: University Studio Press. 631-639. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos and Anna Panayiotou (2000). Language in Cyprus. Document prepared for the electronic publication "Cyprus 2000" Commissioned by the Press and Information Office and published by SENEFA Enterprises. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos (2000). Principles of language policy. Proceedings of the 20th Annual Meeting of the Department of Linguistics. Aristotle University, Thessaloniki, Greece. 449-456. (in Greek). (δείτε το άρθρο)

Pavlou, P, Christodoulou, N. and Zarpetea, P. (2000). Language-related problems epatriated students face in Cyprus: The parents´ view. In Problems and hallenges of Repatriation. 892-900. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos and Sophie Ioannou-Georgiou (1999). Foreign language learning in primary schools in Cyprus.Euroconference Newsletter 3, 8-11. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos (1999). Children's language attitudes in a bidialectal setting. Proceedings of the Third International Conference on Greek Linguistics. Athens: Ellinika Grammata. 882-891. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos and Andreas Papapavlou (1998). A review of the sociolinguistic aspects of the Greek Cypriot Dialect. Journal of Multilingual and Multicultural Development. 19(3), 212-200. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, P., Christodoulides, G., and Sofokleous, R. (1998). Dyslexia and the learning of English as a foreign language. Proceedings of the 12th International Symposium on Theoretical and Applied Linguistics. Department of Theoretical and Applied Linguistics, School of English, Aristotle University, Thessaloniki, Greece. 44-58. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos (1998). Testing oral proficiency in Greek as a foreign language. Proceedings of the 12th International Symposium on Theoretical and Applied Linguistics. Department of Theoretical and Applied Linguistics, School of English, Aristotle University, Thessaloniki, Greece. 132-144. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, P., Christodoulou, N. and Zarpetea, P. (1997). Testing and comparing the speaking and writing ability of EFL students in a placement test and an oral interview. Proceedings of the 10th International Symposium onTheoretical and Applied Linguistics. Department of Theoretical and Applied Linguistics, School of English, Aristotle University, Thessaloniki, Greece. 117-127. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos and Niki Christodoulou (1997). Problems of teaching Modern Greek in Cyprus. Proceedings of the 17th Annual Meeting of the Department of Linguistics. Aristotle University, Thessaloniki, Greece. 370-379. (in Greek). (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos (1997). Do different speech interactions in an oral proficiency test yield different kinds of language? In Ari Huhta and Sari Luoma (eds). Selected Papers from the 18th Language Testing Research Colloquium. 185-201. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos (1996). Racial epithets and other labels: Their social value and EFL students' awareness.Proceedings of the 11th Meeting of the Greek Association of Applied Linguistics. University of Thesally, Volos, Greece. 248-254. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos and Niki Christodoulou (1996). Bidialectalism in Cyprus and its effects on teaching Greek as a foreign language. Proceedings of the 16th Annual Meeting of the Department of Linguistics. Aristotle University, Thessaloniki, Greece. 588-599. (δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos and Sylvia Rasi (1996). Considerations in writing item prompts for SOPI(Simulated Oral Proficiency Interview). Melbourne Papers on Language Testing 5(2), 67-79. (This article was also published in ERIC Clearinghouse on Languages and Linguistics, Washington, D.C., ERIC Document No.:371622, 1994).(δείτε το άρθρο)

Pavlou, Pavlos and Glenn G. Gilbert (1994). Gastarbeiterdeutsch (Foreign Workers' German): An industrial pidgin. The Germanic Mosaic. In Carol Blackshire-Belay, (ed.). Westport, Connecticut: Greenwood Press. 146-155. (δείτε το άρθρο)

 

 

Μήνυμα Καλωσορίσματος
 
Καλωσορίσατε στον ανανεωμένο ιστότοπο του Τμήματος Αγγλικών Σπουδών. Το Τμήμα προσφέρει πλέον ένα νέο προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών στην Αγγλική Γλώσσα και Λογοτεχνία με τρεις κατευθύνσεις, οι οποίες παρέχουν τη δυνατότητα ειδίκευσης στους τομείς Αγγλόφωνη Λογοτεχνία και Πολιτισμικές Σπουδές, Θεωρητική και Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία, και Μεταφραστικές Σπουδές...(περισσότερα)
 
Καθηγητής Φοίβος Παναγιωτίδης
Πρόεδρος Τμήματος