Εκτύπωση
 
NEO: Εργαστήριο Παραδοσιακής Ναυπηγικής!
 

Διοργάνωση: Εργαστήριο Εναλίων Αρχαιολογικών Ερευνών (ΕΡΕΝΑΕ)

 

Τοποθεσία: ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ (Κεντρικά Κτήρια Καλλιπόλεως)

 

Για δηλώσεις συμμετοχής παρακαλώ όπως αποστείλετε μήνυμα μέχρι τις 26/05

στην ηλεκτρονική διεύθυνσηΑυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.  ή επικοινωνήστε τηλεφωνικώς με τους διοργανωτές:

Κωνσταντίνο Νικολάου (99569101) ή Άντρη Ευριπίδου (99831983)

 
Πρόγραμμα PDF
 
 

Σάββατο 01/06/2019

08:30 – 09:00    Καλωσόρισμα(Δρ. Στέλλα Δεμέστιχα)

Σύντομες Παρουσιάσεις

09:00 – 09:45    Η Ξυλοναυπηγική Τέχνη στην Κύπρο  

Παράδοση και Ταυτότητα [Κωνσταντίνος Νικολάου (MA)]

09:45 – 10:00    Διάλειμμα

10:00 – 11:00    Μέθοδοι Σχεδιασμού,  Κατασκευής και Συντήρησης Παραδοσιακών Σκαφών[Κωνσταντίνος Νικολάου (MA)]

11:00 – 11:30    Διάλειμμα

 

Μετάβαση στους χώρους του εργαστηρίου

11:30 - 12:30     Ξενάγηση στο εργαστήριο και στα σκάφη

12:30 – 14:30    Πρακτική εξάσκηση στη συντήρηση 

  • Τάκκωμα του σκάφους
  • Καθαρισμός γάστρας,καταστρώματος και αμπαριού
  • Κάψιμο - τρίψιμο γάστρας και καταστρώματος
  • Καλαφάτισμα
  • Μινιάρισμα

14:30 – 15:15    Ελαφρύ Γεύμα

15:15 – 18:30    Πρακτική εφαρμογή στη συντήρηση1

                           Προετοιμασία γάστρας και καταστρώματος για βάψιμο

viber image 2019 04 28 19.04.01Συντήρηση σκάφους στην Πάρο (φωτο. Α. Βιώνης)

Κυριακή 02/06/2019

08:30 – 09:00    Προετοιμασία

09:00 – 14:30    Πρακτική εφαρμογή στη συντήρηση2

Ολοκλήρωση προετοιμασίας γάστρας και καταστρώματος για βάψιμο

14:30 – 15:15    Ελαφρύ Γεύμα

15:15 – 18:30    Πρακτική εφαρμογή στη συντήρηση3

Μινιάρισμα γάστρας και καταστρώματος

hull
 
Λεπτομέρεια φθοράς στο σκάφος Άγιος Σπυρίδων, λόγω έλλειψης συντήρησης
(φωτο Σ. Δεμέστιχα)

Σάββατο 08/06/2019

08:30 – 09:00    Καλωσόρισμα

 

Σύντομες Παρουσιάσεις

09:00 – 09:45    Τύποι Παραδοσιακών Σκαφών της Κύπρου [Κωνσταντίνος Νικολάου (MA)]

09:45 – 10:00    Διάλειμμα

10:00 – 10:45    ΗΠολιτιστική αξία των Παραδοσιακών Σκαφών

Προβλήματα και Προστασία [Άντρη Ευριπίδου (Master’s Student)]

10:45 – 11:15    Διάλειμμα

Μετάβαση στους χώρους του εργαστηρίου

11:15 – 11:45    Ενημέρωση και ξενάγηση στο εργαστήριο και στα σκάφη για όσους δεν συμμετείχαν στις 01/06 – 02/06

12:30 – 14:30    Πρακτική εφαρμογή στη συντήρηση4

                            Βάψιμο καταστρώματος, γάστρας      

             

14:30 – 15:15    Μεσημεριανό γεύμα

15:15 – 18:30    Πρακτική εφαρμογή στη συντήρηση

                           Βάψιμο καταστρώματος, γάστρας

Φοιτητές
 
Φοιτητές του Πανεπιστημίου Κύπρου, κατά τη διάρκεια προηγούμενων σεμιναρίων
(φωτο: Σ. Δεμέστιχα)

Κυριακή 09/06/2019

08:30 – 09:00    Προετοιμασία

09:00 – 14:30    Πρακτική εφαρμογή στη συντήρηση5

                            Εφαρμογή φαρματζιού στη γάστρα

14:30 – 15:15    Ελαφρύ Γεύμα

15:15 – 18:30    Πρακτική εφαρμογή στη συντήρηση6

                            Βάψιμο κορδονιών, διακριτικών

Our Boats
 
Τα σκάφη της συλλογής του ΕΡΕΝΑΕ
 
 
 
 
 
 
Κατάρτηση της επόμενης Γενιάς - Διεθνή Εκπαιδευτικά Σεμινάρια στην Υποβρύχια Αρχαιολογία

Το 2012, το Ιδρυμα Honor Frost Foundation παραχώρησε χορηγία στο Nautical Archaeology Society (NAS) για τη δημιουργία ενός προγράμματος συνεργασίας μεταξύ του NAS και της Ερευνητικής Μονάδας Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου (ARU, UCy).

Το 2013, το NAS και το Εργαστήριο Εναλίων Αρχαιολογικών Ερευνών (MARELab) συμφώνησαν να αναπτύξουν απο κοινού, διεθνή εκπαιδευτικά σεμινάριαστην υποβρύχια αρχαιολογία, με κύριο στοχο τους:

  • Την ανάπτυξη δεξιοτήτων στην υποβρύχια αρχαιολογία για τους φοιτητες της αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου, για το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, για την περιοχή της ανατολικής Μεσογείου, καθώς και για άλλους ενδιαφερόμενους απο το εξωτερικό.
  • Την προαγωγή σχέσεων συνεταιρισμού και συνεργασίας μεταξύ όλων των οργανισμών που συμμετέχουν.
  • Την ενθάρρυνση των επαγγελματιών δυτών στην Κύπρο, να δουλέψουν μαζί με τους αρχαιολόγους και έτσι, να βελτώσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες τους.

Από το 2015 και μετά, τα εκπαιδευτικά σεμινάρια πραγματοποιήθηκαν σε διαφορετικές περιοχές του νησιού και περιέλαβαν πρακτικές ασκήσεις, έρευνα πεδίου, διαλέξεις και σεμινάρια, που στόχευαν στην κατάρτιση και εκπαίδευση των συμμετεχόντων, στα θέματα της υποβρύχιας αρχαιολογίας και του ενάλιου πεδίου έρευνας. 

 

2017 Διεθνές Εκπαιδευτικό Σεμινάριο στα Νησιά (8-22/7)

Το πρόγραμα σχεδιάστηκε για 12 φοιτητές και νεαρούς αρχαιολόγους από την Κύπρο και το εξωτερικό, με το σκοπό να εμπλουτίσουν τις γνώσεις και δεξιότητες τους με την συμμετοχή τους σε πραγματική υποβρύχια αρχαιολογική ανασκαφή.
 
Οι συμμετέχοντες συνέβαλαν στην έρευνα που διεξάγεται από το Πανεπιστήμιο Κύπρου. Το fieldschool διδάχθηκε στα αγγλικά από το NAS και το προσωπικό του Πανεπιστημίου Κύπρου και περιλάμβανε υποβρύχια έρευνα, ανασκαφή, φωτογραφία, αρχαιολογικό σχέδιο, εργασίες γραφείου και ανάλυση.
 
 

 

 

15994409_1152433818206421_9134543572552505538_o.jpg 

 

   
       
       
 

2016 Διεθνές Εκπαιδευτικό Σεμινάριο στον Μαζωτό (20/8 – 20/9)

Το εκπαιδευτικό σεμινάριο του 2016 ενθάρρυνε την συμμετοχή ενδιαφερόμενων επαγγελματιών δυτών από την Κύπρο και το εξωτερικό, οι οποίοι ειχαν την ευκαιρία να δουλέψουν μαζί με έμπειρους αρχαιολόγους και να αποκτήσουν πολύτιμη γνώση και εμπειρία κατα την διάρκεια της συνεχιζόμενης ανασκαφής του αρχαίου ναυαγίου του Μαζωτού.

Οι 12 συμμετέχοντες, που προέρχονταν απο την Κύπρο, Ελλάδα, Νορβηγία, Φιλανδία, Καναδά, Βρετανία και ΗΠΑ, καταρτίστηκαν στην υποβρύχια φωτογράφηση, βιντεογράφηση και εικονογράφηση ευρυμάτων, φωτογραμμετρία, τρισδιάστατο απεικόνιση και συντήρηση ευρυμάτων, μέσα από διαλέξεις και πρακτική εργασία στον αρχαιολογικό χώρο. Δούλεψαν σε ξεχωριστές ομάδες και αντάλλασαν πληροφορίες με τους αρχαιολόγους κάθε απόγευμα, για τα καθημερινά αποτελέσματα της εργασίας τους. Είχαν έτσι την ευκαιρία να δούν την δουλειά τους να είναι μέρος της ανασκαφής και να συμβάλλει στα πραγματικά ανασκαφικά δεδομένα. Είχαν επίσης την ευκαιρία να παρουσιάσουν την δουλειά και τα αποτελέσματά που είχαν, σε κοινό με προφορικές παρουσιάσεις και γραπτές εκθέσεις.

2016 Fieldschool Blog

 

 

10289801_858995250883614_544088474329033207_n.jpg

   
       
       
 

2015 Διεθνές Εκπαιδευτικό Σεμινάριο στην Ξυλοφάγου (17 – 29/8)

Το πρώτο εκπαιδευτικό σεμινάριο πραγματοποιήθηκε σε εναν αρχαίο χώρο αγκυροβολίου, ανοικτά της Ξυλοφάγου, στον κόλπο της Λάρνακας. Αυτός ο σχετικά ξέβαθος χώρος ( 12 μέτρα βάθος) αποτέλεσε εξαιρετική περιοχή για κατάρτιση φοιτητών υποβρύχιας αρχαιολογίας με περιορισμένη εμπειρία σε καταδύσεις. Αυτή η σχολή πρόσφερε σε νεαρούς αρχαιολόγους την ευκαιρία να εκπαιδευτούν με πρακτική εμπειρία αναφορικά με μεθόδους και τεχνικές έρευνας.

Οι φοιτητές που προέρχονταν από Κύπρο, Έλλαδα, Ρουμανία, Γαλλία, Αιγυπτο, Βρετανία και ΗΠΑ εργάστηκαν σε ομάδες και η εργασία τους περιλάμβανε χωρομέτρηση και υποβρύχια φωτογράφηση καθώς και γραφειακή εργασία (φωτομωσαικά, χρήση λογισμικού αποτύπωσης χώρου, φωτογράφηση ευρυμάτων και εικονογράφηση τους).

  11537828_778335492282924_7859329182710220438_o.jpg
 [Πίσω στην αρχή]
 
       
       
 
Το Πανεπιστήμιο Κύπρου είναι ένα από τα λίγα Πανεπιστήμια στην Ευρώπη που παρέχει τη δυνατότητα στους φοιτητές του να παρακολουθήσουν πρακτική εξάσκηση στην ενάλια αρχαιολογική έρευνα, μέσα στο πλαίσιο του μαθήματος ΑΡΧ 285: Μέθοδοι και Τεχνικές της Υποβρύχιας Αρχαιολογικής Έρευνας. Στόχος των μαθημάτων είναι να αντιληφθούν οι φοιτητές τις ιδιομορφίες της υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας καθώς και των πρακτικών και ερμηνευτικών ζητημάτων που μπορεί να παρουσιαστούν κατά την πραγματοποίηση μιας υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας.
 
Μέχρι σήμερα πραγματοποιήθηκαν τέσσερις κύκλοι πρακτικών μαθημάτων σε διαφορετικές θέσεις
 
 
  • Σεμινάριο Αρχαίας Ναυσιπλοϊας 
Παράλληλα με την πρακτική εξάσκηση στην ενάλια αρχαιολογία, οι φοιτητές που παρακολούθησαν το συγκεκριμένο μάθημα συμμετείχαν στο Σεμινάριο Αρχαίας Ναυσιπλοϊας που πραγματοποιήθηκε με το Κερύνεια - Ελευθερία (πιστό αντίγραφο του πλοίου της Κερύνειας, Ίδρυμα Χρυσοκάβα – Κερύνεια). Στο πλαίσιο του σεμιναρίου οι φοιτητές πραγματοποίησαν πλεύση με το τετράγωνο πανί, του είδους δηλαδή της αρχαίας ιστιοφορίας, έμαθαν να χρησιμοποιούν το πηδάλιο και τα σχοινιά του πλοίου, και να κάνουν ελιγμούς ανάλογα με τους επικρατούντες ανέμους
  Kerynia Liberty 1
   
Kerynia Liberty 2 Kerynia Liberty 3 Kerynia Liberty 4 Kerynia Liberty 8
Kerynia Liberty 6 Kerynia Liberty 7 Kerynia Liberty 5  

 
 
  • Ναυάγιο του Μαζωτού (2011 – 2012):
Οι φοιτητές συμμετείχαν ενεργά στην ανασκαφή του Ναυαγίου του Μαζωτού. Κατά την πρακτική εξάσκηση οι φοιτητές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν από κοντά αλλά και να συμμετέχουν ενεργά στις διάφορες φάσεις μιας υποβρύχιας αρχαιολογικής ανασκαφής σε εξέλιξη: αποτύπωση, καταγραφή, τεκμηρίωση, καθαρισμός και συντήρηση ευρημάτων.
  Mazotos 1  
     
Mazotos 2 Mazotos 3 Mazotos 9
Mazotos 4 Mazotos 5  
 
 
 
  • Ακρωτήρι Κιτίου (2008 – 2009):
Οι φοιτητές πραγματοποίησαν επιφανειακή επισκόπηση σε μια θέση με υπολείμματα ναυαγίου στο Ακρωτήριο του Κιτίου, στη Νότια ακτή της Κύπρου. Πρόκειται για ναυάγιο των μέσων ρωμαϊκών χρόνων που εντοπίστηκε σε ρηχά νερά, σε αμμώδη βυθό με διασπαρτους βράχους.
  Kiti 1
Κατά την πρακτική εξάσκηση οι φοιτητές κλήθηκαν να πραγματοποιήσουν μια πλήρη αυτοψία στη θέση. όρισαν την έκταση της θέσης, ταυτοποίησαν τους τύπους των αμφορέων και χρονολόγησαν το ναυάγιο, πραγματοποίησαν μετρήσεις των σωζόμενων τμημάτων αμφορέων και προχώρησαν στην σχεδιαστική ανασύσταση ενός αντιπροσωπευτικού τύπου, εξάρτησαν τα ευρήματα από σταθερά σημεία, φωτογράφισαν τη θέση και την τοποθέτησαν στον ναυτικό χάρτη.  
Kiti 2 Kiti 3 Kiti 4 Kiti 5
Kiti 6 Kiti 7    

 

  • Ακρωτήρι Dreamer's Bay (2007)

Το πρώτο πρακτικό σχολείο πραγματοποιήθηκε στον όρμο Dreamer's Bay του Ακρωτηρίου Λεμεσού, σε μια θέση όπου είχαν εντοπιστεί λίθινες άγκυρες σε μέγιστο βάθος 8 μέτρων. Κατά των μαθημάτων, όπου εντοπίστηκαν τρεις επιπλέον άγκυρες, οι φοιτητές αποτύπωσαν τη θέση, σχεδίασαν τα ευρήματα και τα συσχέτισαν τόσο μεταξύ τους όσο και με τα σταθερά σημεία που είχαν τοποθετήσει.

     dreamers 5
   
dreamers 1   dreamers 2 dreamers 3 dreamers 4
dreamers 6   dreamers 7 dreamers 8  

[Πίσω στην αρχή]